Claudia Trofimov. Alegerea unei eșarfe de mătase naturală pictată manual ca operă de artă purtabilă, atemporală, pe care o ai pentru toată viața

Claudia Trofimov semnează brandul „TROFIMOV – mătase pictată” prin care transformă fiecare eșarfă într-o piesă unică, creată într-un dialog subtil cu mătasea.

Inspirată de natură și formată printr-un parcurs autodidact completat de studii în artă, ea lucrează cu răbdare, experiment, tehnici fine și multă prezență.

În interviul de mai jos, povestește despre procesul de creație, despre provocările picturii pe cel mai sensibil suport textil și despre cum a ajuns să transforme un simplu retuș într-o direcție artistică ce îmbină măiestria, funcționalitatea și poezia vizuală.

Claudia Trofimov - interviu Andra Magda andramagda.ro - Claudia

Cum arată realizarea unei eșarfe de la prima etapă până la forma pe care noi ajungem să o vedem?

Procesul de creație poate apărea în orice moment care mă inspiră, însă cu precădere apare în momente surprinse prin plimbările mele în natură, cele care au o rezonanță în mine.

Schițez pe hârtie elementele pe care doresc să le pictez pe mătase și amplasarea lor pe suprafața mătăsii, astfel încât să fie vizibile la purtarea eșarfei.

Urmează teste de culoare și forme pe mostre din mătasea pe care o folosesc la eșarfa finală.

Deși schema îmi dă un punct de pornire, pictez direct pe mătase fără a urma șabloane, fiind mai mult un proces de flux, de prezență activă, în care pictez cu mare bucurie într-o colaborare cu mătasea și cu inspirația de moment, care mă conduce către conturarea treptată a designului final.

Pentru definitivarea picturii, eșarfa este stabilizată prin călcarea țesăturii la temperatură înaltă cu abur.

De unde procuri materialul cu care lucrezi eșarfele Trofimov și cum îl alegi?

Mătasea pe care o folosesc este naturală și o procur din magazinele care o importă de la fabrici din Italia.

Sunt diverse tipuri de mătase, fiecare cu caracteristicile și limitele sale de densitate și de cum sunt dispuse fibrele în țesătură, aspecte ce influențează radical modul în care pot controla vopseaua pe suprafața materialului.

Prin urmare, aleg o mătase de calitate prin prisma texturii și a densității țesăturii, potrivită tehnicilor mele de pictură și a rezultatului pe care îl doresc.

Ce criterii trebuie să îndeplinească vopseaua pe care o folosești?

Folosesc vopsea specială pentru mătase și textile, pe care o prepar în funcție de elementele pe care le pictez și care poate varia în fluiditate – poate fi lichidă precum apa sau puțin mai vâscoasă.

Acest aspect fiind o parte din provocarea de a picta pe mătase: prin găsirea și adaptarea fluidității în relație cu pensula potrivită și gesturile mâinii astfel încât să le calibrez în modul cel mai potrivit pe mătase și prin a modela fiecare tușă de culoare în forma dorită.

Care este cea mai provocatoare parte din munca ta?

Cea mai mare provocare este întâlnirea cu mătasea nepictată, cu suprafața întinsă când pictez pentru prima dată o compoziție nouă.

Deși am o schiță, o imagine, o stare a ce vreau să surprind, tot rămâne o provocare pentru că știu că de îndată ce ating mătasea cu vopsea nu mai pot șterge o eventuală tușă nedorită.

Prin urmare, pot doar transforma pata de culoare pentru a fi integrată în ansamblul picturii.

Astfel, de fiecare dată există o colaborare cu mătasea în a picta ceea ce simt că este potrivit și a accepta orice vine inopinat cu entuziasm și curiozitate pentru a finaliza pictura.

O provocare sunt și acele eșarfe care sunt realizate la comandă pentru cineva care dorește un design personalizat și în care rezultatul final trebuie să fie așa cum a fost agreat pe schiță.

Aș putea adăuga că sunt o provocare și acele eșarfe care poartă o anume viziune ce implică o muncă mai complexă și îndelungată dedicată detaliilor pictate meticulos, pe acestea le consider opere de artă și nu le mai reproduc.

Cum ai început să pictezi eșarfele de mătase Trofimov?

Lucram într-o companie bancară, iar în timpul liber desenam în tuș și creion, până într-o zi când s-a ivit oportunitatea de a urma cursuri de pictură în atelierul unui artist vizual.

Pictura pe mătase a fost o întâlnire neprevăzută și surprinzătoare. O piesă vestimentară de mătase necesita un retuș pentru a fi purtată. I-am găsit o soluție pe moment: de-a o picta pentru a acoperi defectul.

Pot spune că ceea ce părea la început un simplu gest de a picta pe alt suport, a deschis pentru mine o nouă perspectivă prin această manifestare artistică în care mi-am simțit locul cuvenit.

Am pornit astfel într-o fascinație continuă de a explora această expresie artistică, descoperind în lume diferite abordări și chiar o veche istorie a picturii pe mătase în Orient – ca o formă de artă de lux, elaborată pentru a decora rochii, tapiserii și decorațiuni interioare.

Este o lume complexă și fascinantă, în care am descoperit posibilitățile diferitelor tehnici și stiluri prin care mătasea este subordonată unor tehnici elaborate pentru rezultate bine stabilite, însă sunt stiluri de creație pe care le simt anevoioase și nepotrivite mie.

Aceste căutări și curiozități, la care se adaugă experiența la Școala de Artă și în diferitele medii precum pictura în ulei, acrilic si acuarele, au facilitat în mod autodidact dezvoltarea treptată a propriilor tehnici pentru o abordare mai liberă și spontană, în care colaborez cu mătasea într-un proces supus mai mult serendipității.

De ce faci ceea ce faci?

Îmi place să îmbin măiestria cu funcționalitatea.

Așa am ajuns la alegerea unui accesoriu vestimentar atemporal și deosebit – eșarfa pictată manual.

Motivația de a realiza această artă purtabilă este despre mine pentru ceilalți.

Îmi doresc ca prin intermediul creațiilor mele exprimate prin meșteșugul de a picta pe mătase, prin dorința mea de a surprinde și păstra frumusețea naturii, să inspir oamenii să se înconjoare cu grația ei.

Mătasea o consider cel mai senzitiv suport pe care pot picta detalii rafinate, iar florile și păsările surprinse sunt cele mai grațioase mesagere ale sentimentelor înălțătoare.

Fiecare eșarfă pictată este un act de creație cromatică și tactilă dedicată personalităților rafinate care apreciază unicitatea și detaliile inspirate de natură.

Cel mai important aspect în tot ceea ce fac este suportul susținut – direct sau indirect – sub diverse forme din partea familiei mele.

Lor le mulțumesc și le sunt recunoscătoare că îmi oferă, prin intermediul susținerii lor necondiționate, posibilitatea de a continua să desfășor activitatea în care mă regăsesc și să ofer celorlalți o formă de frumusețe în căutările lor către elevarea spiritului.

Dacă ai ajuns până aici, e bine să știi că te poți întâlni cu creațiile Trofimov chiar zilele ce urmează la Cluj-Napoca.

În weekend-ul 5-7 decembrie, te așteaptă la Muzeul de Artă, în cadrul evenimentului organizat de Galeria de Stil. 💚

Pe Claudia Trofimov o găsești online, aici:

Andra Magda

Dacă ai ajuns prima oară aici, mi-ar plăcea să ne cunoaștem.

Butonul de mai jos te duce aproape de lista mea personală de abonați - cu care păstrez legătura lunar via email. 💚

Add comment

Andra Magda

Dacă ai ajuns prima oară aici, mi-ar plăcea să ne cunoaștem.

Butonul de mai jos te duce aproape de lista mea personală de abonați - cu care păstrez legătura lunar via email. 💚

Andra Magda

Dacă ai ajuns prima oară aici, mi-ar plăcea să ne cunoaștem.

Butonul de mai jos te duce aproape de lista mea personală de abonați - cu care păstrez legătura lunar via email. 💚