asha cosmetice - interviu andra magda andramagda (8) - coperta

Vreau să creez un produs, care să fie alături de tine când pornești la drum spre alegeri conștiente – Natalia Mita, ASHA

ASHA – un nume atât de simplu și universal, se referă aici la o afacere începută de Natalia Mita, care creează cosmetice etice – cu 98% ingrediente naturale, fără parfum, în ambalaje reciclabile.

Am descoperit o filosofie de brand impresionantă când am povestit cu Natalia în detaliu despre de ce și cum face cosmeticele ASHA să fie etice, principii mai rar întâlnite, dar care sperăm să apară tot mai des în drumul nostru.

În continuare te invit într-o explorare a felului în care gândești când faci o alegere, cum este formulată mica afacere și cum te ajută pe tine să faci alegeri mai conștiente.

asha cosmetice - interviu andra magda andramagda (7)

Ce înseamnă că produsele ASHA sunt etice?

Etice, în primul rând, înseamnă că nu conțin ingrediente toxice. Sunt din 98% ingrediente naturale.

Am, într-adevăr, conservanți, dar sunt conservanți non-toxici. Sunt verificați și aprobați ca fiind non-toxici. Sunt folosiți nu doar în cosmetică, dar și în alimentație.

Am ales să folosesc, totuși, acești conservanți, să nu fac produsele 100% naturale pentru că sunt potrivite și pentru copii.

Am încercat să le fac cât mai universale și versatile pentru toată lumea și, atunci, ca să elimin din riscul care poate să apară la produsele cu 100% naturale – tind să dezvolte microbacterii, sunt mai sensibile la cum le folosești, la termenul de valabilitate, modul de păstrare trebuie să fie foarte rigoros, clientul trebuie să fie foarte atent.

Și, atunci, am zis, ok, cred că se merită, totuși, să folosesc niște conservanți care sunt non-toxici. Sunt siguri și, în același timp, și produsul este mai sigur.

Apoi, sursele materiilor prime. Nu folosesc materiile prime din China.

Lucrez cu producători din Germania și Italia, în cea mai mare parte. Materia prima o cumpăr prin distribuitori români.

Mi-aș dori foarte mult să lucrez cu producători români. Dar, sincer, nu am găsit producători români pe zona mea de cosmetice.

Există producători de uleiuri esențiale, unturi și așa mai departe. Eu vin din mediul corporatist și îmi place să înțeleg exact metoda.

Probabil, sunt extraordinare și materiile prime din România. dar fiindcă sunt primele mele produse, mi-am dorit să fie totul ca la carte.

Am căutat materiile prime care sunt certificate, verificate și folosite de alți comercianți din țară.

Ambalajele am tot încercat să le fac cât mai sustenabile, deși încă nu sunt acolo unde îmi doresc.

Din ce am găsit în momentul de față, am încercat să aleg versiunea cea mai bună. Sunt într-adevăr din plastic. Sunt din plastic 100% reciclabil – și pompița, și recipientul în sine. Eticheta am ales să fie printată pe un tip de adeziv care este sustenabil.

E o tehnologie numită cleanflake, ceea ce înseamnă că adezivul, spre deosebire de cele normale, nu este foarte puternic, iar eticheta se dezlipește foarte ușor.

asha cosmetice - interviu andra magda andramagda (5)

Ce făceai în mediul corporatist?

O fac în continuare, pentru că am un business care este susținut 100% din funduri proprii.

În corporație, sunt account manager la o companie fintech, pe partea de plăți online.

Dar am fost tot timpul în contact cu clientul – customer success, support, partner management.

Mereu am avut așa un rol în relația cu clienții, parteneriate, construire de relații.

ASHA de cât timp există?

ASHA există oficial din ianuarie 2025.

Nu a fost o lansare, dar oficial am dat drumul vânzărilor în 11 ianuarie.

Cât timp te-ai pregătit înainte?

Cred că am lucrat mai mult de doi ani.

Nu am fost mereu constantă, trebuie să recunosc, fiind și cu jobul.

Ideea a apărut prin 2023, după care am început să lucrez câte un pic. Cred că în decembrie 2023 am luat pentru prima dată legătura cu chimistul care m-a ajutat să fac formulele.

Au fost pe parcurs foarte multe gânduri și frici. Dacă mă gândesc, asta a fost cea mai dificilă parte – partea cu mine, lucrul cu mine în direcția asta, față de procesele din culise sau, efectiv, lucrul asupra business-ului propriu zis.

Mai mult am lucrat cu mine, să elimin anumite gândiri limitative, mai ales că nu am background pe zona de cosmetice sau medicină.

Totul vine dintr-o dorință personală, vine din niște valori și o  viziune pe care le-am acumulat pe parcursul timpului și pe care vreau să le transmit mai departe.

Am vrut să le transform într-un produs care poate fi împărtășit cu ceilalți.

Am căutat o formă: care ar putea fi acel produs care să ajungă la cât mai mulți oameni? În acest brainstorming, mi-am dat seama că produsele de îngrijire personală ar fi cele mai potrivite, pentru că le folosim în fiecare zi.

Mulți alți oameni acum sunt într-o etapă de a se descoperi pe sine și a se dezvolta personal, de a înțelege mai mult cum este construit universul și modul nostru de a fi și atunci, implicit, de a deveni mai conștienți în a face alegeri.

Asta îmi doresc să transmit mai departe.

Vreau să creez un produs, care să fie alături de tine când pornești la drum spre alegeri conștiente.

Iinițial, când am ales să merg pe acest drum, am știut că este o zonă cu foarte mulți concurenți.

Și pe piața românească sunt din ce în ce mai multe persoane care intră în joc sau companii care au brand-uri românești de cosmetice.

Am fost uimită să văd cât de deschiși, de fapt, sunt oamenii. Am găsit persoane care m-au ajutat foarte mult pe parcurs – cu contacte, cu feedback, cu sfaturi, și cu materii prime, inclusiv.

Ca să cumperi de la un distribuitor, ai o cantitate minimă pe care trebuie să o acoperi. Eu, având o producție mai mică la început, m-ar fi costat destul de mult să iau acea cantitate. Atunci am găsit în piață alți producători de cosmetice care au fost deschiși să mă ajute cu cantitățile necesare, ca să pot economisi la costuri. Am fost foarte plăcut surprinsă.

asha cosmetice - interviu andra magda andramagda (4)

 

Cum arată procesul de realizare?

Eu sunt mai mult creierul.

Totul este bazat pe principiile și pe ce îmi doresc eu să fac cu produsele.

Pe partea de expertiză, într-adevăr, la fiecare etapă, lucrez cu colaboratori diferiți. Pe partea de formule, am lucrat cu un chimist, care are experiență foarte largă în domeniu – face formule și pentru alți producători de cosmetice din piață.

Eu am ținut de viziune și mi-am dorit să readuc ingredientele care au fost folosite de bunicii noștri, ce sunt foarte recunoscute în România și sunt un fel de moștenire pentru noi.

Aici mă refer la extractul de urzică, pe care îl folosesc în șampon, căruia toată lumea îi cunoaște efectul.

Pentru gelul de curățarea feței, folosesc mușețelul – iar, un ingredient foarte cunoscut și folosit în România, și sucul de păpădie – la fel.

Gelul de duș este cu extract de mușețel.

Am realizat formulele cu un chimist foarte bun, cu care am colaborat foarte bine și pentru care sunt foarte recunoscătoare.

La fiecare etapă am întâlnit oameni care m-au ajutat foarte mult, pentru care sunt recunoscătoare.

În etapa următoare, am făcut probele pentru laborator. Am luat materiile prime de la furnizor. Am realizat testele dermatologice, testele biochimice – tot ce este nevoie pentru a stabili că formula este sigură, s-au stabilit termenele de valabilitate și stabilitatea produselor.

Practic, sunt iar niște teste care se fac și pentru legislație europeană, pentru că îmi doresc să ies și internațional.

Am procurat toate materiile prime și am colaborat cu un laborator specializat cu utilaje profesionale.

Pentru mine a fost important să înțeleg fiecare etapă. Am încercat să fiu cât mai implicată și să înțeleg fiecare detaliu în proces, ca după să înțeleg exact cum pot scala business-ul.

Produsele le fac la un laborator la cineva care are tot un brand de cosmetice și care prestează și servicii de malaxare și îmbuteliere.

De la laborator, iau produsele malaxate, îmbuteliate, pregătite pentru vânzare.

Și așa este procesul de producție.

Cu cine mai lucrezi?

Momentan sunt doar eu în acest business, dar colaborez cu alții pentru aproape toate aspectele.

Mi-am dorit să lucrez cu profesioniști în care eu văd potențial, chiar dacă nu sunt cunoscuți în piață. Poate îmi place stilul lor, rezonez cu ei și cred că putem crea ceva frumos împreună.

Din cauza asta, am lucrat cu foarte mulți freelanceri, chiar și pe zona de branding – persoane pe care le-am găsit inclusiv pe Instagram. Mi-au plăcut lucrările lor și am zis uite, simt că rezonăm și vreau să lucrăm împreună.

Cred că am reușit să fac ceva drăguț.

asha cosmetice - interviu andra magda andramagda (6)

Cum ai ales numele ASHA?

ASHA este ceva foarte personal.

Are mai multe descifrări, dar e și apropiat de sufletul meu, pentru că este parte din numele meu.

Eu sunt Natalia și sunt din Republica Moldova. Mai mult de jumătate din viață am fost Natasha. Așa îmi zic părinții acasă – ASHA vine de la Natasha.

El are mai multe descifrări și, dacă mergem într-o zonă mai mistică sau spre India, înseamnă speranță.

Speranță într-un viitor mai conștient și mai sustenabil pentru noi toți.

De ce doar trei produse?

Pentru că reprezintă mai mult un test.

Nu știam exact cât de deschis va fi publicul spre astfel de produse, deși este un trend, adică o piață în creștere.

Mi-am dat seama că sunt foarte multe alternative, dar sunt din afară, din zona nordică sau America. Am zis ok, de ce nu avem noi produse în România la fel de clean?

Și din punct de vedere financiar nu aș fi avut posibilitatea să investesc și să fac o gamă de produse mai largă.

Vreau să testez piața, să îmi dau seama cum reacționează publicul la astfel de produse.

După aceste încercări, să pot să îmi dau seama care ar fi următoarele și să pot lua decizii conștiente, calculate în momentul în care creez o gamă.

De ce faci ceea ce faci?

Am un exercițiu pe care îl recomand tuturor celor care vor să trăiască o viață mai conștientă. 

Am la telefon o alarmă din oră în oră, care mă întreabă ce fac și pentru cine, ca să mă aducă aici și acum, să conștientizez în ce direcție îmi aloc energia și atenția.

Mi-am dorit foarte mult să intru în lumea antreprenoriatului, să fac ceva de sine stătător.

Au venit spre mine niște întrebări existențiale despre ce fac și pentru cine.

Toată informația pe care am acumulat-o vreau să o transmit mai departe – sub o formă sau alta. Nu mă văd să ies în față, să vorbesc despre lucrurile pe care le știu sau despre viziunea mea și am zis ok, vreau să fie o formă mai voalată, dar în același timp să cuprindă tot ceea ce văd eu.

În mare parte, viziunea este despre alegeri conștiente, despre o viață în care mai puțin înseamnă mai mult.  

Venise și trendul cosmeticelor coreene, pe care le consider produse foarte bune, dar nu rezonam absolut deloc cu ritualuri în șapte pași. Mi se pare că este prea mult despre consumerism, ceea ce nu se potrivește cu alegerile pe care le fac pentru mine. 

Mi-am dorit să fac ceva prin care să pot schimba direcția spre consumerism. Îmi doream un produs care să ajungă la cât mai multe persoane cu care intră în contact zilnic – să fie un beneficiu direct. 

Așa se prezintă filosofia, înainte să ajung la produs. Produsul, să fie aliniat cu ideea de minimalism sau cu „mai puțin înseamnă mai mult”, ca să transmit mai departe lucrurile în care cred. 

Încurajez oamenii să facă alegeri mai conștiente, să înțeleagă de ce este mai bine să folosească un produs cu ingrediente mai naturale, deși nu cred că mai e cazul de educație.  

Misiunea mea nu este neapărat educativă, ci mai mult de a oferi alternative și a face ceva în România – o alternativă românească, mai curată.

Sunt persoane care caută astfel de produse cu proprietăți mai diferite de un produs convențional.

Produsele ASHA sunt fără parfum, deși foarte mulți au încercat să mă convingă ca cel puțin pentru gelul de duș să pun parfum. Îmi spuneau că nu o să vrea nimeni gel de duș fără parfum.

Și eu am zis „nu”. Vreau să fie fără parfum.

Primele produse vreau să fie fără parfum, pentru că eu nu mai folosesc produse cu parfum.

Vreau ca produsele ASHA să intre în zona de wellness și mindfulness.

Dacă vrei parfum, poți să îți aprinzi o lumânare parfumată sau un palo santo când îți dorești să faci o baie și vrei să te relaxezi.

Momentul de duș e un moment foarte personal – tu cu tine. Când folosești parfum sau un gel de duș foarte parfumat, mi se pare perturbator. Nu te conectează la ce faci.

Practic, sunt mici pași care ajută.

Odată ce devii conștient în rutina ta zilnică, ajungi să fii conștient în tot ce faci – pe parcursul zilei și, extrapolând, pe parcursul vieții.


Produsele ASHA le găsești în magazinul online, la târguri în București și sunt listate pe eMag.

Creatori-antreprenori care fac lumânări:

Natural Candles by Cristina. O lumânare din ceară naturală de albine vindecă aerul din jur

(foto) Bee Magic Candles – lumânări care inspiră relaxare și spun o poveste îndrăzneață

Andra Magda

Te iau cu mine în culisele industriilor creative, studiouri și ateliere de meșteșug, arte, design, pentru că în viață avem nevoie și de frumos. 🎨🪑🧵

Add comment

Andra Magda

Te iau cu mine în culisele industriilor creative, studiouri și ateliere de meșteșug, arte, design, pentru că în viață avem nevoie și de frumos. 🎨🪑🧵