Prima lună de când mi-am refăcut blogul personal

Luna octombrie mi-am petrecut-o la butoane. Am muncit la blogul pe care îl citești acum. Chiar dacă la prima vedere par f puține lucruri de făcut când îți faci un blog, atunci când intri în detalii îți dai seama că poți sta non-stop să meșterești câte ceva. Poate ar fi bun un blog post despre asta, fac o listă pe viitor. ;))

De ce l-am repornit

  • mi s-a făcut dor
  • mi-am amintit de experiențele faine pe care le-am avut de fiecare dată când am scris în trecut și de feedback-ul celor care mă citeau 🙂
  • va fi poate cel mai amplu experiment al meu – pe scurt, sunt curioasă dacă mai sunt alții ca mine, să fie interesați de aceleați subiecte ori să aibă aceleași activități.
  • dar mai ales sunt curioasă de perspectivele diferite de ale mele
  • vreau să învăț să scriu cât de bine pot
  • vreau să fac ce fac la job oricum, dar de data asta 100% după regulile mele
  • am intrat într-un ritm normal cu job-ul și atunci automat am simțit nevoia de o activitate extra care să mă țină în formă (din clasa întâi n-am avut nicio perioadă în care să fac o singură activitate și atât, tot timpul am făcut cel puțin două chestii mari și late în paralel. am prea multă energie, cred :)) )
  • parte din job-ul meu actual nu mai prea are treabă cu scrisul și am simțit că ruginesc, că nu mai am exercițiul de a mă exprima în scris într-un mod în care să vrei să citești până la capăt. am impresia că am trecut f mult înspre zona tehnică cu limbajul. „ce e aia e. ne vedem atunci. asta este o stea.” etc.
  • îmi place pur și simplu activitatea în sine – să-mi pun gândurile în ordine, să încerc să vin cu idei, să-mi organizez informația, să rezolv probleme, să fac o strategie, o planificare, să pun în practică ce fac zi de zi, de fapt, doar că de data asta într-un proiect 100% propriu și personal

Jocul întâmplării

Am vrut, de fapt, să încep să trimit un newsletter, tot așa, 100% propriu și personal, 100% după regulilele mele, să vedem ce se întâmplă. Când am stat să pun cap la cap canalele de prezentare / promovare, tot timpul reveneam la un domeniu personalizat, unde să se aboneze lumea. Se putea face și altfel, dar nu aveam atâta libertate la structură, stil, opțiuni.

Așa că, acum o lună am luat domeniu nou (sper că ultimul pt. mine personal :)) ), hosting, temă, am făcut paginile de about, am setat mailchimp și aia a fost. Tema știam de mult cum vreau să fie, iar pe aceasta am găsit-o din prima. Și cum mă uitam tot mai mult pe funcționalități, descopeream tot mai multe pe care mi le doream, chiar dacă aș fi luat-o și fără alea. Mai mult, după ce am luat-o, am descoperit și altele care-mi sunt de folos. 😀 Următoarele zile le-am petrecut dichisind, iar una dintre ele încărcând featured images la postările vechi exportate și importate.

Nu am recitit mai nimic din ce am scris mai demult. Mi-e și groază. Dar e unul dintre motivele pt. care tot îmi închideam blogul. După cum spune și Marina Shifrin „Is there any way to write something here that isn’t going to sound ridiculous?” I guess not. Când ai un editor scapi de acest sentiment, fiindcă a mai trecut prin fața cuiva textul tău. Dar așa, tot timpul o să oscilez între două extreme. Ori am impresia că e stupid ce scriu, ori că n-are cum să nu-ți placă.

În IT se spune că dacă nu ți-e rușine cu prima versiune a produsului tău înseamnă că ai așteptat prea mult să-l lansezi. Iată cea mai importantă lecție pe care am învățat-o la cursul de UX Design. Scoate produsul în lume, cu un minim de funcționalități, obține feedback cât mai rapid și construiește din mers. Oricât de mult stai să ai versiunea aia perfectă, nu o să se întâmple și nu o să mai lansezi niciodată.

„You’re doing it wrong. But at least you’re doing it. Once you’re doing it, you have a chance to do it better. Waiting for perfect means not starting.” – Seth Godin

Nu mai știu unde am găsit asta, dar un tip încerca să-i explice soției sale de ce se ocupă de un blog personal, deși muncește de două ori mai mult, iar venitul i-a crescut cu doar cinci procente. :)) E un proces. Nu e un scop în sine. E un proces care mă ajută la toate celelalte lucruri pe care le fac zi de zi sau pe care vreau să le fac în viitor. 🙂

Ce am făcut

  • în primele 2 săptămâni m-am concentrat pe set-up. Cum arată blogul, cum sunt organizate articolele (în funcție de ce am mai scris în trecut, dar și de ideile pe care le am pe listă pt. viitor). Am setat newsletter-ul și am făcut un test, trimis prietenilor.

Inițial am vrut să-l trimit lunar, dar mi-am dat seama că ritmul de învățare va fi prea lent, așa că acum e săptămânal. În săptămânile astea am învățat deja câte ceva despre comportamentul abonaților, ceea ce mă ajută să-l îmbunătățesc. 🙂 Apropo de MVP.

  • în următoarele 2 săptămâni m-am concentrat pe conținut viitor. Nu am publicat mult în prima lună, fiindcă mi-am ocupat timpul cu alte aspecte. Am o listă de subiecte, iar în noiembrie încerc să public un material zilnic.

Despre prima lună

  • NESLETTER
    • Am crescut nr. abonaților până la 60 de cititori momentan.
    • Nu am abonat pe nimeni și nici nu vreau să fac asta.
  • BLOG
    • Sunt peste 400 de unici care mi-au trecut pragul până acum. 😀 Știu că sunt puțini în general, dar pentru mine înseamnă ceva. 🙂 Încă nu am spus decât unui nr. f mic de prieteni de el și nici nu l-am comunicat pe contul personal.
    • Au stat în medie puțin peste 1 minut. În funcție de săptămână acest nr. variază, dar până acum nu a scăzut sub 1 min., ceea ce e bine.
  • PAGINA DE FACEBOOK
    • Am crescut pagina până la 300 Likes momentan.
    • Nu am dat invite oamenilor din lista personală, nici nu vreau să fac asta. 🙂
    • Inițial nu aveam o pagină de Facebook. Deși nu vreau să petrec f mult timp pe social media, în limita „stocului” disponibil, voi folosi acest canal de promovare, dar strategia sigur se va schimba pe parcurs.
    • Sunt într-o relație de love and hate cu social media. Știu că marea majoritate a traficului vine prin aceste canale, dar în același timp ar fi interesant de testat câți cititori poți aduce altfel.

Conținut

  • Structură
    • Blogul are 2 mari categorii: conținut propriu și recomandări.
    • Fiecare categorie este segmentată apoi după tipul materialului:
      • munca mea: interviuri, experimente, liste etc.
      • recomandări: seriale, filme, cărți etc.
    • Articolele, după caz, sunt etichetate după subiect: ex: muncă, relații, mituri etc.

Planuri de viitor

  1. Newsletter: vreau să cresc lista până la 1.000 de abonați, apoi încep să-i șterg pe cei care nu deschid mail-urile. Apoi să o cresc din nou și tot așa, până ajung la 1.000 de oameni care chiar citesc ce trimit.
  2. Blog: vreau să cresc timpul petrecut pe site. Acum 3 ani când am mai avut unul, într-una din luni, timpul mediu pe blog a fost de 9 minute. Nu știu dacă ajung iar acolo, dar oricum, vreau să știu că lumea chiar citește ce scriu, nu doar dă click.
  3. Promovare: o să tratez blogul parte ca proiect strict personal / parte exact cum aș trata orice alt proiect la care lucrez. Deci va fi un combo între a spune oamenilor de el și a-l promova prin canalele clasice din online.

Ce am învățat

  • Lumea citește, dar nu prea dă click. Asta am învățat și din alte proiecte la care lucrez. La un moment dat, știu că am fost șocată să văd cât de multe Like-uri avea o postare pe pagina de Facebook (din alt proiect), dar cât de puțini oameni chiar au dat click. :))) Le-a plăcut doar titlul + copy-ul și aia a fost. 🙂 La fel pățesc și cu alte tipuri de conținut, când abonații îmi spun că le plac articolele pe care le trimit prin Newsletter, dar când mă uit peste statistici îmi dau seama că aceiași abonați au citit strict rezumatul pe care l-am făcut eu, nu articolul complet. :))

Nu știu dacă voi face o tradiție din acest tip de articole. Dar voi încerca să vă țin la curent cu evoluția proiectelor, măcar așa, de curiozitate. 🙂 Ne recitim mâine, pe blog și joi, pe email. 😉

Despre newsletter

În fiecare joi, la 11 dimineața, trimit prietenilor o scurtă listă cu cele mai faine articole citite de mine, din care extrag ideile principale – ca să fie cât mai ușor de parcurs.



| sursă foto

0

Andra Magda

În fiecare lună aleg o temă despre care trimit prietenilor o listă cu cele mai faine materiale găsite de mine. Dacă vrei să ajungă și la tine, te poți abona aici.

păreri / obiecții / comentarii

Cine ce mai zice

Lista de la 11 dimineața

În fiecare lună aleg o temă despre care trimit prietenilor o scurtă listă cu cele mai faine materiale găsite de mine – ca un newsletter tematic și lunar. Pleacă spre abonați în fiecare zi de 11.


Andra Magda

Lucrez ca om de comunicare în industrii creative. În timpul liber învăț să scriu. Vreau să-mi transform munca în fapte bune pentru ceilalți. Iubesc iarna.