Povestea posterului KEEP CALM

O expresie cunoscuta oricui nu ramane “nepedepsita”. Pentru glorie ea plateste pretul de a fi transformata, modificata, inversata, ironizata. De obicei in contextul unei beri baute intre prieteni sau a unei crunte plictiseli. Ne-am oprit pe una dintre aceste expresii care ne-a sarit in fata ochilor de multe ori, mai ales cand erau lipite pe peretii altora de facebook.

“KEEP CALM AND … (completati spatiile libere)” sunt acele postere cu sfaturi si indemnuri mai mult sau, de cele mai multe ori, mai putin realiste. Unele amuzante, altele mai putin. Le putem imparti dupa mai multe criterii, sunt cateva doar pentru fete, sunt cele care indeamna la un soi de bautura, sunt cele agresive, cele legate de o activitate sau cele legate un obiect sau chiar animal. Cea mai cunoscuta dintre parodii este “NOW PANIC AND FREAK OUT”.

O expresie care dateaza de mai bine de 70 de ani, din 1939 mai exact. Faptul ca aceasta expresie inca este transformata, modificata, inversata si ironizata, mai ales in contextul in care informatia circula in timp real, este semn ca si atunci, si acum trezeste in oameni ceva.

Expresia, cat si design-ul cu care vine la pachet au fost create pentru o serie de postere de propaganda in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Englezii au vrut ca poporul sa nu isi piarda speranta in acele vremuri si au recurs la creativitate alaturata unei metode simple de a comunica cu oamenii. In toamna anului 1939 au inceput sa umple strazile cu doua mesaje care sa le intretina increderea in acele zile negre.

“YOUR COURAGE
YOUR CHEERFULNESS
YOUR RESOLUTION
WILL BRING
US VICTORY”
***
 “FREEDOM IS
IN PERIL
DEFEND IT WITH
ALL YOUR MIGHT”

Acestea au fost doua din cele trei mesaje. Al treilea in schimb, a fost pastrat pentru a fi folosit doar pe timp de criza sau in cazul unor invazii. Ironia a facut, ca al treilea, care a fost facut public doar intr-un numar mic de postere, sa ajunga in final cel mai popular si sa aiba un caracter universal. Design-ul posterelor este considerat a fi simplu si invingator in fata timpului. Caracterul universal se trage probabil tot din simplitatea cuvintelor si de felul in care acestea rezoneaza cu multi dintre noi.

In anul 2000 exact, un librar a gasit acest poster ratacit intr-o cutie veche. Sotiei lui i-a placut atat de mult incat l-a inramat. Cu timpul posterul a placut clientilor, iar dupa un an au inceput sa il vanda. Stuart si Mary Manley sunt intamplator-vinovatii de aceasta viralizare a unui poster de propaganda vechi, de peste un deceniu. Ei au o librarie second-hand intr-o fosta gara victoriana din Anglia. Locul inca mai pastreaza salile de asteptare si camerele in care era servit ceaiul. Caile ferete in schimb, au fost acoperite de rafturi.

Simbolul coroanei de pe design-ul original a fost realizat dupa coroana lui George al VI-lea. Dar pentru ca au trecut peste 50 de ani, acesta si-a pierdut drepturile de autor. Acum putem alege din zeci de modele sau chiar sa ne folosim proprile idei pentru a crea un poster KEEP CALM cat mai personalizat.

Andra Magda

I write about why we do what we do, how we work, failure, personal experiments, creative industries. Get the highlights: the best content I write, read, watch or listen. Monthly.

Add comment

Quotes and updates

Get the highlights

The best content I write, read, watch or listen. Monthly.

Not sure if it’s for you?


Andra Magda

Content Writer with a degree in Psychology, living in the heart of Transylvania.

I write about why we do what we do, how we work, failure, personal experiments, creative industries and send a monthly newsletter.