Eu așa aș defini succesul – câți oameni am ajutat cu produsele și serviciile mele – Mihaela Ivan, consultant financiar

Mihaela Ivan este consultant financiar pentru antreprenori. Își definește succesul prin impactul pe care îl are în viața și afacerea celorlalți. Crede cu tărie că banii sunt o consecință care se întâmplă oricui pune partea umană pe primul loc.

Am avut o conversație tare constructivă, pe care mă bucur mult că o pot da și eu mai departe. Cred că sunt mai multe lecții utile aici, cât și idei inedite despre cum să abordăm finanțele în varia situații de viață atunci când ne dorim un venit din munca noastră pe cont propriu.

Ce este un eșec financiar?

Are două sensuri.

Eșecul prima oară îl simțim la nivel personal. Dacă o luăm din punct de vedere al banilor personali, eșecul e momentul când rămâi fără bani și nu vezi nicio soluție de a ieși de acolo. Cum ai ajuns să rămâi fără bani? Nu ți-ai făcut dinainte un fel de backup, un fel de plan.

Eșecul în business pornește tot din jurul banilor. Apare când oamenii au o idee foarte interesantă, cred foarte mult în povestea lor, au simțul antreprenorial, dar nu își fac toate calculele de la început.

De ce se închid multe afaceri? Pentru că nu au acel cashflow pus la punct. Cashflow-ul este instrumentul care îți arată cum circulă banii în business-ul tău – ce intră, ce pleacă, ce faci cu ei. Practic, mulți antreprenori rămân în imposibilitatea de a mișca banii când trebuie.

Antreprenorul ajunge într-o zonă pesimistă, în care nu vede nicio soluție și încearcă să facă și mai multe lucruri, dar nu se întâmplă.

Orice chestie pe care vrei să o faci și ori renunți pe drum la ea din diverse motive, dar ea putea foarte bine să iasă, ori ești foarte mult influențat stânga-dreapta și atunci nu-ți mai vezi tu calea, ori îți dai voie să faci niște lucruri, dar te oprești dacă nu îți reușește din prima și te învinovățești, este tot un semi-eșec.

Eu nu am auzit nicio poveste de succes care nu a avut cel puțin un eșec.

Tu vezi pe internet foarte multă lume care vorbește din experiența succesului pentru că a trecut prin multe provocări și multe bătăi de cap până să ajungă să povestească ce bine e să faci business în nu știu ce domeniu.

Și în viața de zi cu zi avem eșecuri. Nu m-am încadrat la timp, am întârziat undeva, am greșit ceva. E un nimic.

Depinde și cum percepi zona asta de eșec, dar orice persoană, indiferent că este antreprenor sau nu, are propriile eșecuri. Unii le povestesc și se vulnerabilizează, alții nu.

Cum definim un succes financiar?

La antreprenori e greu. Dacă și-au pus un obiectiv și au ajuns să îl îndeplinească mai repede sau chiar când și-au propus, mi se pare că nu știu să se oprească. Adică ăsta-i succesul, dar nu se opresc să-l sărbătorească.

Business-ul de succes înseamnă să faci un fel de maraton și să te pregătești pentru el. Mi-am propus ceva și dacă am reușit să ating lucrurile alea realiste, chiar și optimiste, să mă uit ce mi-a ieșit și de ce mi-a ieșit, ce nu mi-a ieșit, cum de nu mi-a ieșit și ce pot îmbunătăți.

Succesul afacerii cred că trebuie privit din două perspective. Este zona financiară, dar și cea umană. Prin afacerea mea să ajut oameni, să am un impact în viața celorlalți.

Eu trebuie să dau din tot ceea ce am oamenilor – să le fie folositor, să se bucure de ce le ofer și abia după, automat, se întoarce la mine în zona financiară.

Și-atunci am partea umană – ce am făcut pentru oameni, lume, societate – la cât m-am gândit eu, poate local, poate global, și abia după aceea am zona financiară, deoarece clar se răsfrânge aici când ai succes pe partea umană.

Unii definesc astfel succesul și așa îl văd și eu – în două părți care se completează.

Bineînțeles, cine are și angajați, și contribuția lor să fie importantă. Să știi cum sunt tratati angajații tăi și cum sunt parte din succes. Angajații să fie în linie cu ce îți dorești, oamenii să reacționeze pozitiv la ce îți dorești – cel puțin 90%, că nu pot fi chiar toți.

Eu așa aș trage linie – la câți oameni am putut ajunge, pe câți i-am ajutat cu produsele sau serviciile pe care le vând, câți se declară mulțumiți, ce face echipa mea, ce ne propunem pentru viitor.

Succesul nu poate să fie definit doar pe cifre, doar pe câți bani am. Nu e toată povestea. Banii sunt doar o consecință a lucrului bine făcut și a impactului pe care îl am în societate – pentru grupul meu, mai mic sau mai mare.

Eu pe zona financiară practic traduc celor care intră în contact cu mine viziunea lor în cifre și apoi impactul lor tot în cifre.

Personal, ai resimțit ceva ca un eșec?

Eșecul cum l-am perceput eu la nivel personal a fost atunci când am lucrat la o chestie și nu mi-a ieșit sau am avut o idee și nu mi-a ieșit. Adică nu trebuie să fie un lucru foarte mare care să fie catalogat ca eșec.

De cele mai multe ori, când lucram în corporații, îmi aduc aminte că munceam mult la o chestie și ea nu ieșea într-un final, nu trecea mai departe, era un proiect în care nu se întâmplau lucrurile.

Pe zona antreprenorială, deși făceam foarte multe lucruri, cred că îmi puneam prea multe task-uri ca să reușească toate.

Cred că este absolut necesar să o mai dai în bară din când în când, ca să poți trece la nivel următor ca freelancer sau antreprenor.

Să zicem că eu am muncit patru ore să pun ceva pe internet, care primește trei like-uri. La început, mi se părea un eșec. Eu dădeam o informație foarte valoroasă și mă gândeam că înainte oamenii mă plăteau ca să le zic chestia asta, iar acum am pus-o gratuit și nimeni nu se uită.

Când trece din corporație în freelancing sau antreprenoriat, omul nu este echilibrat. Nu știe ce îl așteaptă, chiar dacă a citit toate cărțile, chiar dacă a vorbit cu nu știu cine, chiar dacă are cele mai bune conexiuni.

Cred că poți lua informații din toate părțile și poți face cum au făcut alții, dar nu o să ai același rezultat. Nu cred că poți copia o poveste 100%, pentru că oamenii sunt diferiți – cu cine interacționezi tu e diferit, cum reacționează ceilalți la tine e diferit.

Nu are cum să-ți iasă totul perfect cum te-ai gândit și pe zona financiară, și pe zona umană.

În esență, dacă nu trecem prin zona asta mai puțin pozitivă, nu are cum să existe la sfârșit o lumină strălucitoare.

Dacă chiar vrei, poți vedea eșec în fiecare zi. Am făcut așa de multe pentru business-ul meu, dar n-a venit niciun client astăzi. Totodată, tot jocul ăsta îl poți privi ca un proces în care în unele zile nu vezi decât negru și în unele zile ești mega optimist. Cred că toate lucrurile mici de zi cu zi te duc mai departe și te modelează ca om – să modelezi afacerea ta și pe cei cu care interacționezi.

Ne poți da un fel de listă cu lucruri pe care trebuie să le pregătim înainte să pornim la drum? La ce trebuie să fim atenți?

Ok, am o idee și vreau să o monetizez real, adică printr-un business.

Îmi deschid un PFA sau un SRL. Mă interesez din mai multe surse ce înseamnă un PFA și un SRL în ziua de astăzi.

Diferențele nu sunt foarte mari ca taxe. Fiecare și le asumă, pentru că de fapt despre asta este vorba. Totul se întâmplă online, aleg o firmă care înregistrează hârtiile necesare. Lucrurile se întâmplă foarte repede, nu necesită nu știu ce efort din partea noastră.

Apelez la o firmă de contabilitate care îmi ia cât mai puțin – fac trei oferte, așa ne învață și corporațiile și așa este cel mai indicat, și îmi aleg una cu care merg mai departe. Semnez un contract pe un an de zile maxim, aș zice chiar șase luni, dacă se poate negocia și îmi deschid un cont bancar la orice bancă. Sunt multe oferte pe piață pentru freelanceri și antreprenori.

Nu e ceva extraordinar, dar sunt necesari niște bani. Și eu chiar aș zice ca înainte să fac povestea asta, aș putea testa un pic ideea mea de business. Cum?

Acum există toate rețelele astea sociale unde la primul nivel totul e gratuit. Pe parcurs, poate îți dai seama că trebuie să mai înveți niște instrumente de editare imagini sau video, cum este și cazul meu. Nu știam zona de online, dar am zis, ok, am niște cunoștințe, vreau să ajut oamenii, cum fac asta cu online-ul?

Primul pas a fost să pot scrie despre lucrurile pe care le știu  – din ce am văzut, ce am trăit, ce fac. Pentru început, îmi pot testa ideile cu instrumentele online gratuite. După care am mai văzut că din marketing pot chiar să semi-validez prețuri, să îmi definesc clientul ideal. Sunt atâtea informații online gratuite despre ce înseamnă, de exemplu, clientul ideal – unde este, ce face, dar pentru asta trebuie studiu, să te apleci asupra poveștii dacă vrei să micșorezi cât mai mult din posibilele riscuri.

Nu m-aș arunca întâi să îmi fac nu știu ce site sau nu știu ce lucru mare. Întâi, ce pot face cu minim de informații sau cu ce instrumente am. Așa plec și în colaborarea cu business-urile pe care le am în portofoliu. Să vedem ce putem face mai bine cu tot ce ai în prezent, ce vrei să realizezi, rezultatul și când vrei să-l vezi împlinit. Apoi, vedem cum se întâmplă.

Pentru a porni într-un business, trebuie să îți faci un fel de plan de business. Ce îmi trebuie ca să duc afacerea asta jumătate de an? Pentru început, început, început, trei luni e prea puțin, de la șase luni încolo poți povesti despre ceva concret, care inițial erau doar niște posibilități.

Și planul de business este despre zona de unde îmi acopăr cheltuielile minime pe care le am.

Să zicem că pui pe internet ce faci, că scrii ce vrei și ce nu vrei, și atunci cineva zice ok, hai să lucrăm împreună. Și tu abia atunci poți să îți deschizi firma cu contabil și cont bancar. Abia după ce ai primul client. Îi zici, ok, hai să facem un contract.

Pentru primul contract, iarăși, nu mergem direct la nu știu ce super avocat. Întrebăm și noi pe cine cunoaștem, cerem ceva asemănător. La prima idee, iarăși, cum ne descurcăm? Fie plătim cu timp, energie, sau bani. Sunt cele trei resurse pe care le are omul.

Să zicem că nu vreau să dau bani, deci plătesc cu timp și energie. Te conectezi cu oameni din cercul tău, le ceri un sfat, o recomandare. O să vezi că 99% din cazuri sigur îți răspund cu o idee, cu o chestie, cu un sfat.

Abia după ce ai primul client, până se negociază contractul, faci firma și te poți apuca de treabă.

Dacă prestezi servicii, poți să le prestezi de oriunde, deci, practic, nu-ți trebuie să plătești o chirie, să plătești oameni, dacă ești tu cu tine. Dacă ai produse, atunci lucrurile se mai complică pentru că produsele fie le faci tu, fie le iei din altă parte și adaugi ceva și trebuie să vezi pe un produs ce cost ai. Acolo trebuie să-ți faci un mic stoc, e un pic mai complicat, dar nu-i imposibil. Unii se pricep să vândă produse sau să facă produse. Foarte bine, pe asta trebuie să și meargă.

Deci planul de business, de fapt, este acel backup – să am un minim pentru cheltuieli în următoarele șase luni.

Ca să calculez ce cost am pentru un produs, trebuie să includ prețul materialelor sau cel de achiziție, dar și cât mă costă contabilul, internetul, promovarea etc.

Pun tot ce vreau să fac la un loc – contabil, taxe, comisioane, să zicem că am nevoie să angajez pe cineva, dacă vreau logo sau ședință foto profi etc. Estimez cât costă dintr-un tender de trei oferte, înmulțumesc ori șase luni și din start știu că banii ăștia trebuie să-i dau, deci eu banii ăștia trebuie să-i iau.

Întâi să ne folosim de ceea ce avem minim șase luni. Să încercăm să ne definim ce vrem să facem, cum vrem să facem și cum le punem pe toate în poveste.

După șase luni facem o evaluare. Fiecare poate să-și facă un bilanț foarte realist, să vadă ce îi spun corpul și mintea.

Merg în continuare în direcția asta? Îmi place ce am descoperit aici? Mă întorc din drum să fac încă ceva? Poate mai îmi trebuie un pic de timp. Poate rămân fără bani. Nu e nicio rușine să ne întoarcem și să recunoaștem că mai avem de învățat sau mai avem nevoie de resurse. Poate îmi mai trebuie bani să fac cursuri sau îmi trebuie să accesez niște oameni care mă pot îndruma. Un mentor e foarte bine să ai în toată povestea sau un coach care să te ajute să te descoperi.

Este cinstită sau corectă comparația câștigului pe cont propriu cu câștigul pe care îl aveam ca angajați? E un punct bun din care să calculez profitul ca freelancer sau antreprenor?

Să știi că și eu am căzut în capcana asta. Dacă în corporație nu știu cât câștigam, vreau să câștig la fel și din prima.

Nu e o lecție pe care soloprenorii, antreprenorii și freelancerii trebuie să o învețe la început. Așa, mă uit mereu în oglinda retrovizoare când eu vreau să merg pe direcția înainte.

Să ne uităm la mediul înconjurător – la ce ne-a determinat să ne mutăm pe zona asta de antreprenoriat sau freelancing și ce vrem să obținem, că aici întâi vine partea în care îi ajutăm pe ceilalți. Aici este foarte mult despre a da de la tine întâi și abia apoi să se întâmple lucrurile pentru tine. Trebuie să dăruiești un pic mai mult ca să câștigi bani.

Dacă am ajuns la coaching și mentorat, aici este o chestiune pe care eu am observat-o și sunt curioasă de părerea ta. Cred că foarte multe dintre programe, cursuri sau servicii de consultanță se adresează celor care deja au bani, astfel doar unii pot accesa resurse de învățare și dezvoltare.

Când tu scoți un produs ca să-i ajuți pe alții, normal că-l scoți contra unui preț. Dacă te uiți, oamenii dau foarte multe informații și gratuit. Când oamenii au nevoie de un coach sau de un mentor, practic au nevoie de cineva să-i țină de mână.

Cineva te ține de mână să intri în proces, pentru că procesul, mai ales pe zona financiară, este foarte dureros. Când îți vezi acolo afacerea și vezi că trebuie să vii cu bani de acasă, este o lovitură pe care o digeri foarte greu. Atunci ai nevoie de cineva.

Ce vrei să faci? Cum vrei să faci? Hai să le punem cap la cap. Îți arăt cum dacă faci A, B, C, dacă schimbi lucrurile astea, uite cum se schimbă cifrele. Hai să vezi cam în cât timp se întâmplă lucrul ăsta și ce ești dispus să îți asumi din ce spun datele tale.

Da, trebuie să ai așa niște bugete, dar sunt și pentru a lucra la un un pic alt nivel. Este de fapt educația care costă. Practic urci mai multe trepte odată, nu mai stai jumătate de an să vezi ce este un cashflow, un raport profit-pierderi, un buget, un plan. Lucrezi cu cineva direct pe tine.

Eu sunt și într-un proces să devin coach. Îl fac pentru a integra niște procese din coaching în momentul în care văd clienții că se blochează în fața cifrelor. Noi nu învățăm asta la școală, aproape nimeni nu vorbește despre asta și în business doar financiarul știe.

Tu când începi să faci business pentru tine și te uiți pe cifre, pe un proces în care ești tu pentru tine și cu banii tăi personali, poate fi o chestie incomodă. Te uiți la tine din punct de vedere personal suprapus cu afacerea ta – care-i comportamentul tău, ce faci, în ce crezi și atunci intervin niște procese de coaching ca oamenii să găsească echilibrul și să treacă la nivelul următor.

Pentru antreprenori, dar și pentru zona personală, nu este o chestiune care să îți placă.

Cât de meticuloși sunt antreprenorii cu aceste calcule?

Cei care sunt, vor să facă business.

Unii simt că nu stau chiar foarte bine pe cifre, se apleacă asupra proceselor și nu întârzie foarte mult dintr-o secvență în alta. Pe zona financiară, cei care sunt un pic pe plus, nu se țin mereu de proces. Sunt și antreprenori care cred că dacă lucrează cu cineva, rezolvă omul totul singur. Merg foarte bine cei care lucrează împreună.

Adică eu încerc să lucrez cu ei pentru a-i aduce și pe ei în proces, să facă lucrurile pentru afacerea lor. Sunt care zic că ei nu știu sau că nu au timp și vor să le fac eu toate și să le discutăm la final. Atunci fac lucrurile pentru ei pe baza informațiilor pe care le primesc, dar odată ce au luat procesul nu îl mai continuă. De ce? Pentru că e un efort.

La început, dacă nu ai nimic pe zona financiară și vrei să faci business, trebuie să aduni niște date, să le pui într-un context, lucru care înseamnă un efort sublimentar.

Sunt și antreprenori cărora le merge bine și nu sunt constrânși să facă lucrurile astea amănunțit sau sunt care au mai încercat, care au făcut și cursuri financiare, dar de care nu se țin. Acolo este un tipar ce se repetă până când o să se izbească de ceva.

Să explicăm câțiva termeni: raportul profit-pierderi (P&L), cashflow și ce fac contabilitatea și financiarul în business.

P&L este Profit & Loss. E un raport care se pregătește lunar – cât mai repede după ce s-a închis o lună calendaristică, ce îți arată dacă ești din punct de vedere business pe profit sau în pierdere versus ce costuri și ce venituri ai.

Nu este același lucru cu ce se întâmplă în contabilitate. Contabilitatea o faci pentru că așa spune legea.

Dar P&L-ul este pe modelul tău de business. Sunt puțin diferite.

Cashflow-ul este fluxul de bani – cum se mișcă banii la tine în business.

Astea sunt două imagini pe care le recomand să le aibă freelancerii și antreprenorii.

Încet, încet să-și creioneze un fel de dashboard. Dashboard-ul este un tabel, ca o poză, cu toate zonele financiare.

La început nu trebuie să ai nu știu ce instrumente, dar să ai totul într-un loc și să te întrebi ce reprezintă asta, ce reprezintă cealaltă, să ții cont de câți bani ai adus în firmă, cum îi scoți și e foarte importantă comunicarea asta cu contabilitatea, care am văzut că este greoaie.

Este greoaie și pentru că contabilii vorbesc pe limba lor. Eu fac și medierea asta – ce nu înțelegi tu, îți explic și dacă nu știi să îmi spui niște lucruri, te pun să le ceri de la contabilitate ca să ne uităm peste și să îți fie mai clar.

Contabilitatea se oprește în punctul în care este strict o chestiune legală – trebuie să plătim taxe și trebuie să fim ok cu ce se întâmplă la stat.

Financiarul este o chestiune de business – cum vrem să facem business, cum arată afacerea noastră, ce previziuni avem, ce vrem de la business, ce linii noi de venituri putem creiona, ce mai tăiem dintre costuri sau cum ne ifluențează competitorii, cum ne afectează mediul de business actual.

Ai spus că „folosirea constructivă a timpului liber este una dintre rațiunile cheie pentru care oamenii de succes au mai multe, fac mai multe și obțin mai multe”. Ce înseamnă concret?

Oamenii cu succes în business externalizează și deleagă multe dintre sarcini ca să câștige timp, nu bani.

Timpul pe care îl câștigă, îți dai seama că nu îl vor ca să-l petreacă pe Netflix. Dacă te uiți la toți ăștia mari de succes și prin cărțile lor, oamenii au o structură. Dimineața se trezesc, meditează, fac sport, citesc și toate astea înainte să înceapă să se gândească ce vor face peste zi. Au un fel de ritual de la care nu se abat.

Își alocă timpul întâi pentru sănătate și apoi au timpul în care își planifică lucrurile – stau și se gândesc la ce fac, cum fac, pentru că altfel nu le vine o idee creativă dacă tot timpul sunt în ședințe. Au chestia asta, acum mă uit la Netflix sau mai citesc o carte sau mai fac un curs?

La mine, de exemplu, dimineața când se trezește copilul și trebuie să mănânce, clar nu are cum să fie timpul ăsta pentru mine, dar eu sunt foarte conștientă că în orele alea asta vreau să fac.

De ce faci ceea ce faci?

Eu cred că au venit lucrurile astea spre mine pur și simplu.

Stăteam și mă uitam ce îmi plăcea mie să fac când eram în corporație, că îmi plăcea să ajut echipa și oamenii, să reușim ca un tot, pentru că nu poți să fii lider sau să fii în frunte într-o echipă dacă nu ești ajutat de echipă și nu îți este aproape.

Aveam cumva cunoștințele și studiind un pic piața din România am zis da – oamenilor, business-urilor și tuturor ideilor care se întâmplă, că România e foarte creativă. Tocmai pentru că venim din mediul în care aveam foarte multe limite, nu aveam acces la foarte multe informații, lumea a vrut tot timpul să facă mai mult și să poată mai mult.

Hai să vedem cum e primită și privită povestea asta în România și hai să nu mă descurajez la prima chestie. Știi că întâi e partea de awareness pe zona financiară pentru că e un punct sensibil, e un subiect despre care lumea nu vrea să discute și mai mult decât în finanțele personale, în finanțele de business, toată lumea se laudă cu cifra de afaceri, dar dacă întrebi ce profit are poate evită răspunsul. Poți să ai o cifră de afaceri mare, dar poți să fii pe pierdere.

Am întâlnit și mulți antreprenori, și mulți care vor să devină, și tineri din ce în ce mai mulți, care vor mixul ăsta și efervescența asta, și care mă încarcă foarte mult când dau din ceea ce știu. În plus, în zona de antreprenoriat mă încarc foarte mult și cu informații pe care încă nu le știu și pe care le pot aplica mai bine în business.

***

Pe Mihaela Ivan o găsești pe LinkedIn, Instagram și Facebook.

Andra Magda

Te iau cu mine în culisele industriilor creative, studiouri și ateliere de meșteșug, arte, design, pentru că în viață avem nevoie și de frumos. 🎨🪑🧵

Add comment

Newsletter-ul andramagda.ro

Te iau cu mine în culisele industriilor creative, studiouri și ateliere de meșteșug, arte, design, pentru că în viață avem nevoie și de frumos. 🎨🪑🧵