cand incepe scoala

Când începe școala – scopul educației și rolul evaluărilor

Când începe școala este poate una dintre cele mai importante zile de peste an din viața elevului, dar și a părintelui sau a profesorului deopotrivă.

Într-un material realizat pentru Transilvania Reporter am povestit cu mai mulți dascăli despre importanța vacanței de vară, care se apropie de final.

Inevitabil, am ajuns să vorbim și despre scopul educației, dar și despre rostul evaluărilor periodice care se realizează când începe școala.

Ultima parte nu a mai ajuns în ziar, așa că las aici răspunsurile primite din partea Conf. Univ. Dr. Thea Ionescu de la departamentul de Psihologie UBB Cluj-Napoca despre scopul educației și al evaluărilor.

De ce se fac evaluări la școală

„Scopul educației nu ține de examenul de la Capacitate și BAC. Deloc. Așa l-am reinterpretat noi. Așa pare din păcate. Așa pare și când ești într-a doua, într-a patra, într-a șasea, fiindcă se fac evaluări din doi în doi ani. Care evaluări ce scop au? Evaluările acelea sunt atât de bune și atât de puțin înțelese. S-a pledat și de aici, de la departamentul nostru ca să fie introduse.

Dacă eu te evaluez doar în clasa a patra, în ultimul semestru, eu te trimit în clasa a cincea și îți spun numai „Asta știi, asta nu știi. Fă ce poți în vacanța de vară, dacă vrei să știi. Dacă nu, intri într-a cincea și îți va fi greu”. Dacă eu te evaluez și în clasa a doua, văd unde te descurci, unde nu și mai am doi ani până în clasa a patra, ca învățător, să te ajut să remediezi. Și în clasa a patra te am la un nivel mai înalt dacă asta vrei. Acesta e scopul evaluărilor temporare.

Ori s-au transformat în „tremură toată lumea, vine evaluarea din clasa a doua, nu știm de ce, se face o ierarhie, nu înțelege nimeni nimic și gata, a trecut, perfect”. Nu acesta este scopul. Nu îți spune nimeni ce înseamnă evaluare, de ce să faci evaluare.

Evaluarea optimă este a ta în raport cu tine.

Se numește evaluarea de progres. Nu mă interesează colegul de bancă, nu mă interesează vecinii. Este o abilitate importantă și pentru viață, apropo de dezvoltarea copilului. Eu la locul de muncă va trebui eu să-mi fac bine treaba. Nu să mă intereseze că un coleg a făcut trei hârtii în plus. Mă duc să evaluez dacă le-a făcut bine sau nu, ori numai le numărăm? Eu sarcinile pe care le am, trebuie să le îndeplinesc cât de bine pot. Și va trebui să mă auto-evaluez. Cum, dacă nimeni nu mă învață evaluare în școală? Nu mă învață la ce servește și cum să o transform în auto-evaluare.”

Care este scopul educației

La 18 ani să știe să învețe singur, să aibă cunoștințe de bază, să fie literat, să se descurce – să nu i se dea rest greșit și să nu știe.

„Să pot să mă descurc singur. Asta înseamnă să pot să-mi aleg o profesie, să pot să profesez, să pot să aleg să-mi întemeiez o familie, să fac față crizelor. Mă refer la crize ca la evenimente într-adevăr majore, cum ar fi un divorț sau te dă afară mâine de la locul de muncă, te cerți cu un prieten de 20 de ani. Toate intră în repertoriul normal. Sunt situații critice cărora trebuie să le faci față. Clar că ai amici, ai familie și apelezi la un suport social. Dar și asta trebuie să știi – cum apelezi la suport, cum accepți într-o situație critică ajutorul celorlalți. Nu să spun că eu le pot face pe toate, să îți poți gestiona întâmplările pozitive și negative cu success. Nu înseamnă cu succes că nu o să plângi niciodată. Nu orice situație negativă este rea și patologică, dar trebuie să ți-o gestionezi.

Autonomia aș sublinia-o, dar nu înseamnă rupere de ceilalți. Înseamnă că eu funcționez bine singur, îmi iau propriile decizii și țin cont de cei din jurul meu – de la rețeaua cea mai apropiată până la cineva de pe stradă. Când vine cineva lângă mine, nu dau cu umbrela în el, am grijă.

Școala nu ne învață responsabilitățile de adulți. Ori dezvoltarea asta înseamnă – să pot să mă descurc singur ca adult, să mă integrez. Toate lucrurile acestea le învăț până atunci, că altfel este destul de dificil să încep să le învăț ca adult. De aceea în școală ar trebui mai multă axare pe strategii de învățare, auto-evaluare, cum se iau deciziile, cum cauți informații.”

Când începe școala – 2019-2020

Semestrul I (15 săptămâni)

  • Cursuri: Luni, 9 septembrie 2019 – Vineri, 20 decembrie 2019
  • Vacanță pentru grădinițe și clasele pregătitoare – a IV-a: 26 octombrie – 3 noiembrie 2019
  • Vacanța de iarnă: Sâmbătă, 21 decembrie 2019 – Duminică, 12 ianuarie 2020

Semestrul al II-lea (20 săptămâni)

  • Cursuri: Luni, 13 ianuarie 2020 – Vineri, 3 aprilie 2020
  • Vacanţa de primăvară: Sâmbătă, 4 aprilie 2020 – Marți, 21 aprilie 2020
  • Cursuri: Miercuri, 22 aprilie 2020 – Vineri, 12 iunie 2020
  • Vacanţa de vară: Sâmbătă, 13 iunie 2020 – data din septembrie 2020 la care încep cursurile anului școlar 2020-2021

***

sursă cover foto – unsplash.com.

Add comment

Citește direct în Inbox

Nu uita să te abonezi la Newsletter. Îl primești max. o dată pe săptămână.